wtorek, 13 grudnia 2022

PKN - aktualizacja wyceny

Ponieważ Orlen znowu pokazał większe zyski, tak że EPS wynosi obecnie ok. 40 zł, to wycena się podniesie. Jednak dodatkowo zrobiłem 3 poprawki. Po pierwsze podniosłem współczynnik wypłaty do 15%, tak że w 2023 dywidenda może wynieść 6 zł brutto. Po drugie podniosłem koszt kapitału dla zysków rezydualnych z 9,6% do 10,5%. Wg moich obliczeń klasyczny CAPM faktycznie daje 9,6% dla PKN, ale po uwzględnieniu kapitału ludzkiego (wzrostu wynagrodzeń - zob. Czy trój-betowy CAPM wyjaśnia stopy zwrotu?) oraz ryzyka międzyokresowego (spreadu między rentownością długoterminową a krótkoterminową - zob. Spread między długo- a krótkoterminową stopą procentową) koszt kapitału własnego rośnie o ok. 1 pkt proc. Po trzecie obniżyłem rezydualny wzrost zysków w Scenariuszu 2 z 4 do 3%. Ktoś może powiedzieć, że sobie sztucznie obniżyłem, żeby wycena mi pasowała. Ale de facto chodzi o coś innego, mianowicie cel inflacyjny NBP powinien wynosić 2,5% (podkreślam - powinien wg założeń polityki tej instytucji). Dodatkowe 0,5 pktu proc. wynika z tego, że cel inflacyjny może być rozumiany jako mediana, a średnia może być większa. Odpowiedź na pytanie, dlaczego zakładam max wzrost na poziomie średniej inflacji zawarłem w poprzednim wpisie.   

Jeszcze kwestia dlaczego zwiększyłem współczynnik wypłaty do 15%. Jest to subiektywne odczucie, że spółka będzie naciskana by wypłacać większą dywidendę i 6 zł w kolejnym roku powinno być w zasięgu możliwości. Jednocześnie zapowiadano, że 4 zł dywidendy to minimum. 

W sumie dostałem średnią wycenę 65 zł. W Scenariuszu 1 dla założenia rezydualnego wzrostu g = 1%, wartość wyniosła 60 zł, a dla g = 3% 71 zł. W Scenariuszu 2, tj. z prowizją 0,2%, jest to odpowiednio 58 i 68 zł. Obecnie kurs znajduje się w tych rejonach (64-65 zł), więc racjonalnie. 

Pamiętajmy, że jest to wycena tylko na dziś, a więc uwzględnia bieżącą sytuację. Jutro wycena może być już zupełnie inna. Przykładowo, gdyby współczynnik wypłaty zwiększyć do 25%, to wartość rośnie do ponad 100 zł. Jest to ciągle "spółka polityczna", a to oznacza, że każda wypowiedź polityka będzie pociągać kurs w jakimś kierunku. Niestety może być wykorzystywane przez nich samych, więc ryzyko jest tu podwójne.

Link do obliczeń: Wycena DDF - PKN

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz